jak się wysypiać

Jak zacząć się wysypiać?

6:30 – dzwoni budzik. To już?! Przecież dopiero położyłam się do łóżka… Wyłączam kolejną drzemkę – jest już 7:00, zaraz spóźnię się do pracy. Wstaję.
Codziennie mówię sobie: „dziś położę się wcześniej” marząc przy tym o weekendzie… Jednak zawsze jest coś ważniejszego po drodze – wieczorne zakupy online, najnowszy odcinek serialu bądź ciekawa książka, która uniemożliwia pójście wcześniej spać.   

dobry sen to podstawa

Dobry sen to podstawa! Odpowiednia ilość, a także jakość snu decyduje o naszym zdrowiu, pozwalając prawidłowo funkcjonować na co dzień. A tego najbardziej mi brakuje…
Nie bez przyczyny mawia się, że sen jest najlepszym lekiem na wszystko – ma zbawienny wpływ na naszą sylwetkę, stan skóry czy funkcjonowanie organów wewnętrznych. Podsumowując: wyspani ludzie żyją długo i szczęśliwie!

Szacuje się, że przeciętny człowiek – dorosły, potrzebuje od 7 do nawet 9 godzin snu, by czuć się wypoczęty i odprężony.
Zdarza się, że śpiąc zbyt długo bądź za krótko, możemy przyczynić się do spadku energii, problemów z  koncentracją, sprawiając, że czujemy się przybici i zirytowani. Znacie to uczucie?
Może warto skupić się na tym jak temu zapobiegać i w końcu zacząć się odpowiednio wysypiać?


Jak szybko zasnąć?

Wiem, że dla niektórych może się to okazać niemożliwe, ale postaraj się nie myśleć o pracy. Odłącz się, robiąc przysłowiowy restart. Zajmij się tym, co lubisz – poczytaj gazetę, książkę bądź po prostu zrób sobie przerwę od wszystkiego, co dotyczy Twojej pracy i nie tylko! Krążące po głowie myśli – o wszystkim i o niczym jeszcze nigdy nie ułatwiły nikomu zasypiania.  

Ruch również pozwoli szybciej zasnąć. Krótki, spokojny spacer, a może wieczorna przejażdżka na rowerze? Z pewnością poprawi to krążenie, dotleniając przy tym nasz organizm.
Po powrocie weź długą, ciepłą i odprężającą kąpiel, przepełnioną zapachem lawendy. Pozwoli ona rozluźnić wszystkie mięśnie, a dzięki zastosowanym podczas kąpieli olejkom eterycznym, uspokoisz się, wprawiając się w dobry nastrój.

Pozbądź się z sypialni wszelkich rzeczy, które utrudniają zasypianie – telefon, telewizor bądź komputer. Ich ekrany emitują mnóstwo światła niebieskiego, które niekorzystnie wpływa na nasz organizm.
Mózg człowieka jest tak skonstruowany, że gdy widzi takie światło, zaprzestaje produkcji melatoniny, która reguluje rytm dobowy. Nieodpowiednia ilość tego hormonu w organizmie znacznie utrudnia zasypianie a także zapewnienia słabą jakości snu.

Zadbaj o pełne zaciemnienie. Postaw na zasłony zaciemniające, rolety bądź żaluzje, które hamują napływ światła z zewnątrz. Nie powinno zapominać się również o odpowiednim przewietrzeniu pomieszczenia, zadbaniu o nienaganny ład i porządek. W idealnie uporządkowanym wnętrzu zawsze chętniej się przebywa, wypoczywa i odpręża.


Odpowiednio dobrane łóżko i materac to podstawa!

Nie od dziś wiadomo, by dobrze wysypiać się na co dzień potrzebne będzie odpowiednie miejsce do wypoczynku – łóżko. Mebel ten w zależności od wielkości sypialni może przybierać rozmiar od 140 do nawet 200 cm szerokości, pozwalając na komfortowy sen nawet dla dwóch osób.
Jednak najważniejszą kwestią nie jest samo łóżko czy też jego rama, lecz materac, który decyduje o jakości snu. Powinien być on dopasowany do wagi, wzrostu i preferencji użytkowników.

Ja do swojej sypialni, zdecydowałam się na zakup materaca sprężynowego, który dopasowuje się do każdej części mojego ciała. Ponadto dwie śpiące obok siebie osoby nie zaburzają sobie nawzajem snu – niczym niezmącony sen gwarantowany!


O czym jeszcze powinniśmy pamiętać przed snem?

  • nie objadaj się tuż przed pójściem spać. Ostatni posiłek powinien nastąpić do 2 godzin przed zaśnięciem,
  • zadbaj o to, by w miejscu wypoczynku temperatura otoczenia wahała się pomiędzy 18 a 21 stopniami, to optymalna temperatura, która ułatwi zasypianie,
  • staraj się kłaść do łóżka o podobnej porze,
  • unikaj alkoholu przed snem – tak, wiem – mawia się, że alkohol pozwala szybciej zasnąć. Może to i prawda, ale na pewno sprawia też, że jakość i długość snu jest znacznie gorsza.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *